Keväinen luonto etänä – miten ihmeessä?

Etäaika tuo omat haasteensa lasten ja nuorten kanssa puuhasteluun. Onneksi ulkona on kuitenkin turvallista liikkua – yhdessä tai tarvittaessa erikseen!

Luonto-Liiton Uudenmaan piirin Milla Tuormaa ohjaa työkseen luontokoulua ja luontoretkiä. Hän kertoi Kevätseurannalle, millaista on toteuttaa ympäristökasvatusta lapsille ja nuorille korona-aikana. Hän jakoi myös vinkkejä, mitä retkellä voi esimerkiksi tehdä.

Kevään merkkejä kehyksissä – mahtava keväthavainto voi yhtä hyvin olla ihmisen istuttama narsissi!

” Yleisesti etäretkillä ei voida nähdä tai aistia syvimmiltään osallistujien reaktioita. Emme voi myöskään selittää liian laajoja kokonaisuuksia ja haastavia harjoituksia, koska monivaiheista tehtävää ei voi riittävästi konkretisoida. Siksi etäretkien tehtävät pitää olla yksinkertaisia mutta monipuolisia”, Tuormaa kertoo.

Lapsen rakentamaa majaa voi ihastella myös kuvan tai videon välityksellä.

Tuormaan mielestä hyviä etäretken tehtäviä voisi olla vaikka majan rakentaminen, valokuvan ottaminen kevään merkistä kehystettynä ja äänimaiseman äänittäminen. Kuitenkin etäretkillä aistimaailma jää puolinaiseksi. Toisten löytöjä ei voi koskettaa tai yleensä havaita liikettä kuten veden valumista, ötökän uimista, valon muuttumista tai luonnon tuoksuja.

Lapsen mielikuvitus on rajaton! Sydämen muotoinen kivi herätti vesiretkellä ihastusta.

Tuormaan mukaan toiminta on ollut hyvin poikkeuksellista edellisiin vuosiin verrattuna: ”Emme voi ehkä nähdä toistemme reaktioita, mutta voimme silti toimia yhdessä ja oppia toisiltamme. Etäretkien kautta voimme jakaa toisillemme tunnelmia eri puolilta yhtä aikaa, mikä on aika jännittävää!”

Kuvat ovat Tuormaan ohjaamalta etäretkeltä.